Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.03.2020 08:00 - нетленна българска красота
Автор: bven Категория: Тя и той   
Прочетен: 763 Коментари: 2 Гласове:
9


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

"Аз сьм Сириус!
Самотна и далечна,
тьй обратна на света суров,
че сменила бих стократно свойта вечност
за най-простата в света любов.войте стъпки не кънтят по двора,
тестото неомесено превтаса.

Не искам ни с човек,
ни с огън да говоря,
щом твоите очи
над моята вечеря не проблясват!
Ах, само теб те няма!
само тебе.
И все едно,че нищо няма!
Ни хляб, ни вино са потребни
за пиршество,
в което трябват двама!"


ДОСИЕ




image
Хатиджа Скендербег Садик /Ваня Петкова/ е родена през 1942 г в София. Автор е на 32 книги. Има къща в Родопите. Обиколила е целия свят. Бродила е из пустините с пистолет на кръста. Превеждана е на 12 езика, включително и на японски. Завършила е арабска филология в Дамаск, владее 7 езика. Записана е в книгата на рекордите “Гинес” заради рецитациите на свои стихове в самолет, обърната с гръб към посоката на движението. 

Поетесата е войнствена натура и не цепи басма никому. Навремето често някой “богоизбран” български писател пропищяваше от нея и в кафенето на СБП, наречено “сивото поточе”, веднага тръгваше клюката, че Ваня пак е ступала поредния нахален пияница. Потомката на Пушкиновия Кочубей често може да бъде видяна из столичните улици, загърната в бяло фередже и с черкезки калпак на главата. Един от съпрузите й е рода на фараоните в древната Нубия. Той е баща на дъщеря й Оля ал Ахмед, известна преводачка от английски и арабски, бивша служителка в централата на ДПС. Преди няколко години Оля преведе само за една нощ – при това с комоцио!, обвинителния акт срещу българските медици в Либия.




image
Ваня Петкова изповядва исляма, носи на шията си медальон с образа на Богородица и отгоре на всичко не е Ваня Петкова, а Хатиджа Садик.

- Хайде да караме подред, че става сложно. Българка ли си? - Българка съм, и съм много повече българка от много чистокръвни българи.


- Приела си исляма... - Не съм го приела. Ислямът е в кръвта ми, винаги съм го изповядвала. Но ако не знаеш, да ти кажа нещо. Нося медальона на Дева Мария на шията си, което не ме прави по-малко мюсюлманка. В моята религия също я има и се казва Мариам, и също има своя божествен син Иса - тоест, Иисус. За какво говорим и за какво враждуваме?

- Добре, Ваня Петкова ли си или Хатиджа Садик?

- Елин Пелин не е Елин Пелин, Валери Петров не е Валери Петров, Радой Ралин не е Радой Ралин – е, виждаш ли? Поетесата Ваня Петкова е Ваня Петкова, а жената е Хатиджа Садик..


                                        image

- Вярно ли е, че си била любимка на Тодор Живков?

- Да, бях. Той не ми позволяваше да го наричам „другарю Живков”, наричах го бай Тошо. Винаги имах възможност да вляза при него, приемаше ме по всяко време. Когато започваше “възродителният процес”, се опитах да предупредя Григор Шопов да не се захващат с турците, че лошо ще стане. Каза ми да не се занимавам с политика, а да си гледам стиховете. После се видяхме пак, наложи му се да признае, че съм била права...

Впрочем за Тодор Живков мога да разкажа такива неща, че доста хора ще се притеснят. Знаеш ли, аз имам таен дневник, в който си записвам всичко. За срещите си с бай Тошо, за ловните си излети с Пенчо Кубадински... И някога ще го издам тоя дневник – ще стане бестселър.

- Срещала си се с Фидел Кастро?

- Ами да, срещнах го на един плаж - Санта Мария. Слезе от една джипка, аз бях с руснаци. Пък руснаците – с едни черни гащи, които, като се намокрят, прилепват по тялото и става много интересно. Освен гащите и едно друго интересно имаше – до един бяха пияни.
Фидел Кастро слезе от джипката – един висок такъв, с кубинки, и пита кой тука говори испански. Само аз говорех испански и като го познах, викам на руснаците – ребята, идите скорее, Фидел пришел! Помня, че Фидел много радостно възкликна, като разбра, че съм от България: ”А, бульгара!” И снимка имам с него. Сега да не я показвам, че Йорданка Христова може и да ми се разсърди.

И да изпреваря следващия въпрос: не съм била влюбена в Че Гевара – никога. Просто не е мой тип. Но обичам идеите му.

- Ами с Осама бин Ладен срещала ли си се?

- Да. Той тогава току-що беше завършил в Лондон, инженер е и е много начетен човек. Говорихме за религия и поезия, той рецитира стихове от Омар Хаям. Аз работех в шести отдел на Министерството на външните работи, говорех арабски и английски. Покани ме в Англия, даже пазя някъде визитната му картичка. Осама бин Ладен всъщност произлиза от племето курейши – от него е произлязъл и Пророка.

- Имаш три брака и нито един с българин. Защо?


                                  image

- Ами, никой българин не ме е искал. Изглежда, че българските мъже се страхуват от мен. Аз, вярно е, че съм вироглава... Всъщност и на мен май ми е по-лесно с мюсюлманин. Знам как да го управлявам. Моите мюсюлмани са моите ханъми.

- Говори се, че покойният Божидар Божилов все пак е спал с тебе.

- Знаеш ли какво стана с него? Аз не можех да го понасям, но наистина той ме откри за литературата. Нося му стихове в кабинета му на „Ангел Кънчев” 5. Той ме хваща за коляното – много ми били хубави краката. Извъртях се и му шибнах един шамар, па му викам : „Другарю Божилов, гледайте ми стиховете, а не краката!”. Фръцнах се и напуснах. На другия ден стиховете ми бяха одобрени за печат.

- Май доста често се биеш. И някакъв таксиметров шофьор е пострадал от теб?

- Дай да не се занимаваме с дреболии. Таксиметров шофьор... Да, смазах го от бой, но имаше защо, той си знае. Напердаших и Воймир Асенов – прехвърлих го през масата, та цопна в тавата с печеното агне на Георги Джагаров. Ама не успях да се докопам до Христо Стоянов.

Сега ще ти разкажа за него. С това момче бяхме в предаването „Вот на доверие” на Иван Гарелов. И Христо Стоянов заявява, че мюсюлманите миришат. Нарече ме „боклук” и ми поднася метла. Съжалявам, че не му заврях тая метла в задника тогава, но не исках да правим сеир по телевизията. Впрочем Гарелов, това старо ченге, май точно това искаше да се случи. Както и да е, Христо Стоянов обаче трябва да знае, че ако го срещна някъде, ще си получи хака. Обучавана съм да се бия в Москва, това не го крия.

- Да се върнем към миролюбивия свят на поезията. Имаше някаква история с една твоя стихосбирка - „Куршуми в пясъка”. Какво стана пък там?

- Ами, стана история, наистина. Това е третата ми стихосбирка. Тогава бях съвсем млада и Лиляна Стефанова реши, че трябва да ме спре някак. На корицата художникът беше изписал с огромен шрифт заглавието, ама така, че да пренесе думата „куршуми” на два реда. И се получи „Кур шуми в пясъка”. Скандал! Аз ревнах и веднага се оплаках на Тодор Живков. Той се разпореди книгата да бъде иззета от книжарниците, после се преиздаде с нова корица. И сега тая книжка е библиографска рядкост.

- Със заместник-министъра на културата Надежда Захариева поне би трябвало да сте в добри отношения – най-малкото по партийна линия...

- Не ми говори за нея. Тя само за една седмица обикна исляма, влезе в ДПС и Ахмед Доган я тури заместник-министър. Преди това си беше комунистка в БКП, после в БСП. А едно време Дамян Дамянов ми споделяше, че тая жена два пъти го е довеждала до мисълта за самоубийство. И сега като заместник-министър ходи, та си продава книгите, не е ли малко неудобно?

И да ти кажа какво се случи в Първомай. Видя ме сред публиката Надежда и като взе микрофона – драги приятели, вика, между нас е голямата, талантливата поетеса Ваня Петкова, министър Стефан Данаилов вече подписа заповедта тая заслужила българска поетеса да получи персонална пенсия. Знаеш ли какво означава това за мене? Знаеш ли, че аз получавам социална пенсия от сто лева, а само една от инжекциите, които трябва да си поставям, струва повече? Затова се зарадвах. Викам си: е, сега вече спокойно ще седна да си напиша книгата, която отдавна съм намислила! Да, ама Надежда Захариева, заместник-министърката на културата, просто лъгала. Няма такава пенсия. А аз вече съм инвалид втора категория. Ето, такива са отношенията ми с Надежда. А по партийна линия – аз не съм член на ДПС – трябва ясно и категорично да се подчертае това. Дори и да бях – сега публично щях да заплюя книжката си и да я скъсам. Защото Ахмед Доган излъга и турците, и българите. Това е положението. Не членувам в никоя партия. Бях намислила да се пиша в ГЕРБ, ама се отказах и от нея. Заради Бойко Борисов – абе, тоя човек нали е мъж, бе, нали с жена спи – защо позволи тоя гейпарад? Цяла нощ след тоя парад обратните се криха по парковете и да не ти казвам какво правеха... Не се ли срамуваме от децата си?

- Доста сериозни неща говориш. А какво ти беше казал Григор Шопов – гледай си стихотворенията и не се занимавай с политика.

- Остави го Гришата, ще ти кажа още по-сериозни неща. Гръмнаха складове с боеприпаси, и то не в Долно Уйно, а в София. Нарекоха го веднага “авария”. Понеже не смеят да кажат истината. Не е авария, а терористичен акт, да знаеш. И няма да се приключи с това. Народът вече не издържа. Влязохме в Европейския съюз с голите си задници и цените полудяха. Билетчето за градския автобус стана по-скъпо от хляба. Мутрите станаха бизнесмени и влязоха във властта. Бог да пази децата ни, Аллах да ги пази, но тая „авария” ще се повтори – народът повече не издържа. Правителството трябва да си ходи веднага. И начело, преди всички, да си замине Емел Етем. Тоя министър на бедствията е най-голямото бедствие – да я изгонят незабавно! И Доган да си направи сметка какво свършиха министрите му.

...Аз съм Сириус!
Самотна и далечна,
тьй обратна на света суров,
че сменила бих стократно свойта вечност
за най-простата в света любов...


Едно интервю на Лазар Ильов 


Прочети повече в Blitz.bg: https://www.blitz.bg/article/5890



Гласувай:
9



1. bven - В Шесто била лично позната:
29.03.2020 08:17
Ветерани от Шесто разправят, че имало и алъш-вериш с наркотици, ама в ония години си е било като в детска градина. Хващат суданеца Диляб на няколко пъти натясно. Хайде в милицията. И като по телепатия там – веднага: Ваня. Шамар наляво, шамар надясно (Чък Норис би трябвало да се учи от нея). И го отървавала.
Имала си и ангел хранител там. Офицерът Петко Михов. Колко пъти я „спасявал“, брой няма. Хване я под ръка, хайде на разходка: „Ваня, ти си умна жена. Абе, брой до пет като ти дойде на ума да шамаросваш някого, брой до пет бе, сестро“, а Ваня: „Добре, Петко, добре“. И дотам.

Веднъж вербовчик натегач решил да я приобщи към системата. Още едва започнал и Ваня го прекъснала: „Да кажеш на Петко, че два пъти броих до пет“ и тряснала патента си. Оня се търколил на земята.
цитирай
2. bven - Роднините й -
29.03.2020 08:20
Дядо й Иван Скендербеков е от Ростов на Дон, руски генерал с 12 ордена за храброст, а баба й – полтавска графиня, Анастасия. Баща й е диригент на военен духов оркестър, майка й – художничка – емигранти в България. Тук те работят съответно като счетоводител в банка и шивачка, разказва дъщерята на поетесата Оля Ал-Ахмед.
Родителите искат да видят малката Ваня като велика музикантка и й купуват скъпа цигулка от Виена – инструмент, който тя ще намрази за цял живот... Природата си знае работата. Веднъж, отегчено измъчвайки струните, девойката видяла на прозореца птиченце. Гледало я тъжно-тъжно. Захвърлила „любовта на Паганини“ и написала стихотворение. Оттук нататък тръгва пътят й към Олимп.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bven
Категория: Поезия
Прочетен: 14868694
Постинги: 2718
Коментари: 13249
Гласове: 39042
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. българия отвръща на удара
2. Умма: Дали да се имунизирам
3. коледна приказка
4. Кръстова гора
5. Дивна8: Без извинение, г-н премиер!
6. истинската история на българите и александър
7. трите колена на българския род
8. мудри на новото време
9. подкрепете бъдещето на децата ни!
10. Българите от Казан - да вземем пример!
11. Българите са в сърцето на велика цивилизация!
12. Кармичната мисия на рода Дуло
13. Тайната на свещения български език
14. свещена българска земя
15. истинската българска история
16. ти си чудесна!
17. 10 знака, че вече сте с пробудено съзнание
18. Българите - богосъздаденият народ
19. златото на българите
20. тайните строители на българия
21. българското първо началие на Човечеството
22. ал джазира за българската земя
23. СВЕЩЕНОТО ПОЗНАНИЕ НА КАТАРА
24. и ще се разбере кои са българите!
25. защо сме още по-бедни?
26. България е най-древната държава